Największe morskie porty energetyki wiatrowej w Europie, zrzeszone w Offshore Wind Port Alliance, rozszerzają swoją współpracę na wschód, przyjmując do swojego grona porty Szczecin-Świnoujście. List intencyjny został podpisany w Szczecinie 2 lutego br., podczas wizyty w Polsce króla Danii Fryderyka X.
Czy sojusz to dobry pomysł
Celem sojuszu jest optymalizacja wykorzystania morskiej energii wiatrowej, aby osiągnąć ambitne cele Europy w tym obszarze. Morskie farmy wiatrowe stanowią istotny element transformacji ekologicznej, jednak brakuje przepustowości portów, co może stanowić wyzwanie dla realizacji programów ekologicznych. Grupa kluczowych portów morskiej energetyki wiatrowej w Europie Północnej, w ramach Offshore Wind Port Alliance, witając nowego partnera – polski port Szczecin-Świnoujście, zwiększa swoje grono członków z sześciu do siedmiu (Dania, Holandia, Belgia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Szczecin-Świnoujście). Dzięki ścisłej współpracy członków sojuszu spodziewa się dodatkowego wsparcia w budowie farm wiatrowych, ponieważ porty są w stanie optymalizować swoje procesy i koordynować logistyczny łańcuch wartości.
Co niesie przyszłość
Rynek morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku dynamicznie się rozwija, a w Polsce powstają już pierwsze wielkoskalowe farmy wiatrowe. Niemcy, Dania, Belgia i Holandia wyznaczyły wspólny cel dostarczenia co najmniej 65 GW morskiej energii wiatrowej do 2030 r., co wywrze presję na europejskie porty. Aby wesprzeć ten cel, rok temu największe porty wiatrowe w Europie połączyły siły w ramach Offshore Wind Port Alliance, mając na celu optymalizację i współpracę w celu realizacji wyznaczanych ambitnych celów. Teraz, dzięki portom morskim Szczecin i Świnoujście wśród swoich członków, sojusz ma także porty, które mogą obsługiwać kraje bałtyckie.