Naprawa główna i dokowa ORP Necko została zakończona cztery tygodnie przed planowanym terminem, dokładnie 5 stycznia 2024 roku. Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że podczas pobytu okrętu w PGZ Stoczni Wojennej przeprowadzono szereg istotnych modernizacji, w tym zamontowano nowoczesne silniki główne wraz z mechanizmami pomocniczymi, wymieniono agregaty prądotwórcze oraz zmodernizowano centrum sterowania siłownią.
Remonty ORP
Remont ORP Necko trwał od 28 czerwca 2022 roku i był prowadzony przez konsorcjum Polskiej Grupy Zbrojeniowej, PGZ Stoczni Wojennej i Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Zadanie to zostało powierzone przez Komendę Portu Wojennego w Świnoujściu, obejmując również naprawy główne trzech innych trałowców projektu 207P/M: ORP Nakło (640) oraz ORP Mamry (643). Po zakończeniu remontu, ORP Necko powróci do służby w 12. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Porcie Wojennym w Świnoujściu.
Skończyli przed terminem
Zakończenie naprawy okrętu nastąpiło z wyprzedzeniem, bo aż o 27 dni przed ustalonym terminem w umowie. Podczas prac stoczniowych dokonano wymiany agregatów prądotwórczych i systemów nawigacyjnych, a także przeprowadzono konserwację kadłuba i nadbudówki. Podobne prace modernizacyjne przeszły również inne okręty, takie jak ORP Drużno, również służący w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.
Inne prace
W stoczniach nadal prowadzone są prace remontowe nad trałowcami ORP Nakło i ORP Mamry. Te naprawy, wynikające z umowy z Komendą Portu Wojennego w Świnoujściu, odbywają się w PGZ Stoczni Wojennej oraz w Stoczni Remontowej „Nauta” w Gdyni.
Podsumowanie
Trałowce są kluczowym elementem Marynarki Wojennej RP, będąc najliczniejszą grupą okrętów w służbie, aż 17 jednostek. Zostały one wybudowane w latach 1982-1994 w Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni (obecnie PGZ Stocznia Wojenna). Okręty te należą do projektu 207, z podserii 207D, 207P i 207M.