Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (ZMPSiŚ) oraz firma Sweco Polska sp. z o.o. właśnie podpisały umowę dotyczącą pełnienia przez Sweco funkcji inżyniera dla ambitnego projektu inwestycyjnego pod nazwą: „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Kontrahent został wybrany w wyniku przetargu, w którym udział wzięło dziesięciu zainteresowanych.
Dokonano wyboru
ZMPSiŚ już dokonał również wyboru wykonawcy dla morskiej części terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych. Firma PORR będzie odpowiedzialna za realizację tego zadania. Umowa na budowę dwóch technicznych nabrzeży została podpisana pod koniec poprzedniego roku w siedzibie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który ma kluczową rolę w wykonaniu hydrotechnicznej części tej inwestycji.
Budowa terminalu to wspólnota
Budowa terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych jest wspólnym przedsięwzięciem ZMPSiŚ SA oraz Orlen Neptun. W ramach tego ambitnego planu powstaną nowe nabrzeża o łącznej długości około 485 metrów i dopuszczalnej głębokości 14,5 metra. Te nabrzeża będą wyposażone w dziesięć stanowisk do wstępnego montażu wież. Nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 metra i szerokości 140 metrów zapewni dostęp do tych nabrzeży. Na lądzie zostaną wydzielone miejsca składowe, co umożliwi obsługę nawet do 80 turbin wiatrowych rocznie, każda o mocy 15 MW. Terminal planuje rozpocząć działalność w 2025 roku, a w trakcie prac instalacyjnych zatrudnienie znajdzie tam około 100 osób.
Skąd są dofinansowania
ZMPSiŚ uzyskał dofinansowanie w wysokości 85% kosztów całkowitych projektu o nazwie „Budowa zdolności przeładunkowej portu morskiego w Świnoujściu do obsługi potrzeb morskiej energetyki wiatrowej”. Dofinansowanie to pochodzi z Instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Całkowity koszt projektu wynosi 77,5 miliona euro, a kwota dofinansowania to 65,9 miliona euro.